Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(14)
Forma i typ
Książki
(12)
Nuty
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(14)
Placówka
Wypożyczalnia
(14)
Autor
Dziadek Magdalena (1961- )
(3)
Kostka Violetta
(3)
Fedyk-Klimaszewska Monika
(2)
Frołowicz Elżbieta
(2)
Karwaszewska Monika
(2)
Kotłowska Beata
(2)
Miklaszewska Joanna
(2)
Nowak Anna
(2)
Skupin Renata
(2)
Wiśniewska Milena
(2)
Łukaszewski Marcin Tadeusz (1972-)
(2)
Asikainen Matti
(1)
Babnis Maciej
(1)
Babulewicz Katarzyna Lidia (1991- )
(1)
Bonna Beata
(1)
Draus Grażyna
(1)
Dziadek Magdalena (1961-)
(1)
Gawiejnowicz Waldemar (1968- )
(1)
Granat-Janki Anna
(1)
Gugnowska Katarzyna
(1)
Janicka-Słysz Małgorzata (1964- )
(1)
Juszyńska Krystyna
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Epizod na maskaradzie
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Powracające fale. Op. 9
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Stanisław i Anna Oświecimowie
(1)
Kienik Tomasz
(1)
Kierzkowska Katarzyna
(1)
Konaszkiewicz Zofia
(1)
Kowalska-Pińczak Alina (1948-)
(1)
Kozłowska-Lewna Alicja (1949-)
(1)
Krajewski Marcin
(1)
Krassowski Janusz (1929-1969)
(1)
Krassowski Janusz (1932-2009)
(1)
Kucharski Lech (1947- )
(1)
Kukla Jerzy
(1)
Kłysz-Sokalska Natalia
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). Chantefleurs et Chantefables
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). III Symfonia
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). Koncerty. Orkiestra
(1)
Maciejewski Roman (1910-1998). Allegro Concertante
(1)
Maliszewski Witold (1873-1939). Fantazja kujawska
(1)
Maliszewski Witold (1873-1939). II Symfonia
(1)
Michalak Marcin
(1)
Michalski Maciej
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Halka
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Hrabina
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Polonez koncertowy
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Sonety krymskie
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Straszny dwór
(1)
Moss Piotr (1949- ). Bromba i muzyka
(1)
Moss Piotr (1949- ). Sombres Lumières
(1)
Moss Piotr (1949- ). V Symfonia "La Bizarre"
(1)
Moss Piotr (1949- ). Według Memlinga
(1)
Muras Wioleta
(1)
Mycielski Zygmunt (1907-1987). II Symfonia
(1)
Mykietyn Paweł (1971- ). Koncert podwójny
(1)
Noskowski Zygmunt (1846-1909). III Symfonia F-dur "Od wiosny do wiosny" (1903)
(1)
Noskowski Zygmunt (1846-1909). Step, poemat symfoniczny
(1)
Noskowski Zygmunt (1846-1909). Z życia narodu. Obrazy fantazyjne na wielką orkiestrę (1901)
(1)
Nowowiejski Feliks (1877-1946). III Symfonia
(1)
Nowowiejski Feliks (1877-1946). Legenda Bałtyku, opera
(1)
Nowowiejski Feliks (1877-1946). Znalezienie Świętego Krzyża, oratorium
(1)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941). Manru, opera
(1)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941). Symfonia h-moll op. 24
(1)
Palester Roman (1907-1989). V Symfonia
(1)
Pasiecznik Monika
(1)
Popinigis Danuta (1957- )
(1)
Poćwierz-Marciniak Ilona
(1)
Przech Violetta
(1)
Różycki Ludomir (1883-1953). Casanova, opera w trzech aktach op. 47
(1)
Samerek Tadeusz
(1)
Sikorzak-Olek Anna (1956- )
(1)
Stachura-Bogusławska Anna
(1)
Statkowski Roman (1859-1925). I harfa
(1)
Statkowski Roman (1859-1925). II harfa
(1)
Statkowski Roman (1859-1925). Maria, opera
(1)
Suświłło Małgorzata (1955-)
(1)
Szeluto Apolinary (1884-1966). Pan Tadeusz, suita symfoniczna op. 17
(1)
Szymanowski Karol (1882-1937). Etiuda b-moll op. 4 nr 3 opr. G. Fitelberg
(1)
Szymanowski Karol (1882-1937). Hagith op. 25, opera w jednym akcie
(1)
Szymanowski Karol (1882-1937). I Koncert skrzypcowy
(1)
Szymanowski Karol (1882-1937). Pieśń Roxany z opery "Król Roger"
(1)
Szymanowski Karol (1882-1937). Stabat Mater op. 53
(1)
Szymanowski Karol (1882-1937). Uwertura Koncertowa E-dur op. 12
(1)
Szymańska-Stułka Katarzyna
(1)
Trzos Paweł
(1)
Trzęsiok Marcin (1973-)
(1)
Turski Zbigniew (1908-1979). II Symfonia "Olimpijska" (1948)
(1)
Vogel Beniamin (1945- )
(1)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963). List do Marc Chagalla 1961
(1)
Wieniawski Józef (1837-1912). Suite romantique op. 41 nr 1
(1)
Wiłkomirski Józef (1926-2020). Sinfonietta
(1)
Woźniak Jolanta
(1)
Zakrzewski Maciej (1988- )
(1)
Zamuszko Sławomir (1973-)
(1)
Zawadzki Michał (1828-1887)
(1)
Zwolińska Ewa (1954-)
(1)
Żeleński Władysław (1837-1921). Goplana, opera w 3 aktach
(1)
Żeleński Władysław (1837-1921). Janek, opera w 2 aktach
(1)
Żeleński Władysław (1837-1921). Konrad Wallenrod, opera w 4 aktach
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(14)
Język
polski
(12)
brak kontekstu językowego (dokument nietekstowy)
(2)
Przynależność kulturowa
Muzyka polska
(2)
Temat
Śpiew
(3)
Emisja głosu
(2)
Głos
(2)
Muzykologia
(2)
Teoria muzyki
(2)
Język polski
(1)
Muzyka europejska
(1)
Muzyka ludowa polska
(1)
Muzyka na fortepian (2)
(1)
Słuch
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
2001-
(3)
1801-1900
(2)
1701-1800
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(3)
Muzyka instrumentalna
(2)
Monografia
(1)
Muzyka na harfę
(1)
Muzyka na organy
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(3)
Historia
(1)
14 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 543 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przedstawiamy siódmy numer rocznika naukowego „Aspekty Muzyki” kontynuującego tradycje Zeszytów Naukowych i Prac Specjalnych gdańskiej Akademii Muzycznej. Podobnie jak tomy poprzednie numer bieżący zawiera artykuły będące rezultatem badań naukowych oraz refleksji autorów z różnych dziedzin sztuk muzycznych, przede wszystkim jednak z szeroko pojętej teorii muzyki, muzykologii, estetyki muzyki i pedagogiki muzycznej. Spis treści i streszczenia artykułów (w wersji językowej polskiej i angielskiej), a także lista recenzentów siódmego tomu „Aspektów Muzyki” dostępne są na stronie internetowej czasopisma: http://aspektymuzyki.amuz.gda.pl/tomy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 557 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Piąty tom rocznika naukowego „Aspekty Muzyki” kontynuującego tradycje Zeszytów Naukowych i Prac Specjalnych gdańskiej Akademii Muzycznej zawiera, podobnie jak tomy poprzednie, artykuły będące rezultatem badań naukowych oraz refleksji autorów z różnych dziedzin sztuk muzycznych, przede wszystkim jednak z szeroko pojętej teorii muzyki, muzykologii, estetyki muzyki i pedagogiki muzycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 555 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ósmy tom rocznika naukowego ASPEKTY MUZYKI zawiera artykuły poświęcone zagadnieniom wczesnej edukacji muzycznej (część I) oraz muzyki fortepianowej (część II). Streszczenia artykułów (w wersji językowej polskiej i angielskiej), a także lista recenzentów dostępne są na stronie internetowej czasopisma: http://aspektymuzyki.amuz.gda.pl/tomy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 558 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dziewiąty tom czasopisma naukowego ASPEKTY MUZYKI, pod redakcją Renaty Skupin, zawiera artykuły poświęcone metodom analizy muzyki XX i XXI wieku oraz varia. Streszczenia artykułów (w wersji językowej polskiej i angielskiej), a także lista recenzentów dostępne są na stronie internetowej czasopisma: http://aspektymuzyki.amuz.gda.pl/tomy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 559 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Głos jest instrumentem wyjątkowym, doskonałym. Poprzez zespolenie z ludzkim organizmem, staje się nośnikiem uczuć i ekspresji, które kryje dusza człowieka. Głos ludzki jest też instrumentem bardzo subtelnym i delikatnym, stąd wymaga szczególnej dbałości i troski ze strony jego posiadacza. Ten skarb dany jest nam przez naturę raz na całe życie. Aby jednak mógł zaistnieć w najdoskonalszej z możliwych formie i postaci, musi być oparty o prawidłową emisję i impostację. Śpiew z istoty swojej wydaje się czynnością prostą i nieskomplikowaną, jakby naturalną. Jednak na ostateczny efekt pięknego śpiewu artystycznego składa się wiele elementów, które ze sobą ściśle współdziałają. Jest to złożony proces na płaszczyźnie Mistrz – uczeń, który wymaga czasu, cierpliwości, zaufania i poświęcenia. Z ogromną radością oddaję w Państwa ręce niniejszą publikację, która stanowi zbiór artykułów wybitnych polskich pedagogów śpiewu, emisji głosu, również dyrygentów chóralnych, na temat metody i kształcenia głosu, techniki wokalnej, higieny głosu, anatomii aparatu głosowego, dykcji, artykulacji, zespołowości w śpiewie i specyfiki wykonawstwa artystycznego w różnych rodzajach muzyki, zatytułowaną Wokół emisji głosu: technika | metodyka | praktyka. Publikację inicjuje wypowiedź Roberta Nakonecznego „Podstawowe elementy techniki wokalnej i ich zastosowanie w praktyce”, która poświęcona jest fundamentalnym zagadnieniom kształcenia głosu, jak m.in.: oddech, rezonatory, rejestry głosowe, samogłoski, spółgłoski. Artykuł „Techniki wokalne w różnych gatunkach muzycznych” prof. dr hab. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej, jest kompilacją wiedzy na temat belcanta i wykonawstwa artystycznego oraz specyfiki prowadzenia głosu na wielu płaszczyznach: opera, operetka, wodewil, musical, pieśń artystyczna, piosenka aktorska, jazz. Wybitny polski chórmistrz i wykształcona śpiewaczka, prof. dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny, w swoich rozważaniach pt. „Technika wokalna z punktu widzenia dyrygentki chóralnej i śpiewaczki”, opisuje dwa światy: solową muzykę wokalną i chóralistykę, przedstawia metody pracy zespołowej i indywidualnej z chórzystami, w celu uzyskania jak najdoskonalszych efektów brzmieniowych. W artykule prof. dr. hab. Piotra Kusiewicza „Słuch absolutny a sprawność wokalna”, znajdziemy odpowiedź na pytanie, na ile ów fenomen pomaga, a na ile przeszkadza w karierze artystycznej, poznamy sposoby prowadzenia głosu w muzyce współczesnej. Dr hab. Hanna Zajączkiewicz, prof. UWM, w swoich naukowych rozważaniach „Technika wokalna z w kontekście zaburzeń czynnościowych głosu z perspektywy śpiewaczki i otolaryngologa”, przybliża zagadnienia dysfunkcji głosu, kondycji wokalnej w okresie pandemii, a także problemów pocovidowych z techniką wokalną, daje też odpowiedź na to, jak radzić sobie z głosem przy różnych schorzeniach organizmu, jak dbać o swój głos i jego formę na co dzień. Artykuł prof. dr. hab. Zdzisława Madeja „Anatomia i podstawowe struktury anatomiczne jako punkt wyjścia i kryterium w optymalnej technice wokalnej głosu solowego”, zawiera fascynującą wiedzę anatomiczną, jako podstawę do pracy nad głosem i postuluje potrzebę redefinicji pojęć naukowych związanych z procesem kształcenia wokalnego. Prof. dr hab. Cezary Szyfman w swoich rozważaniach naukowych „Wspólnota indywidualności dla ideału współbrzmienia”, analizuje problematykę śpiewu zespołowego i próbę uzyskania idealnej harmonii. W artykule dr. hab. Macieja Gallasa „Od ogółu do szczegółu – zagadnienie indywidualnego kształcenia wokalnego śpiewaka-chórzysty”, odnajdziemy problematykę kształcenia wokalnego na poziomie średniej szkoły muzycznej, gdzie uczeń obok lekcji śpiewu obarczony jest wieloma zadaniami wokalnymi, z którymi nie zawsze sobie radzi. Ostatnie dwa artykuły, „Problematyka dykcji i artykulacji w wykonawstwie polskiej i obcej literatury wokalnej” oraz „Podobieństwa i różnice w śpiewie solowym i chóralnym”, są mojego autorstwa i postulują potrzebę wyrazistości dykcyjnej w śpiewie, przybliżają najważniejsze błędy wymowy polskiej, także specyfikę wymowy w prezentacji wokalnej w języku włoskim, angielskim i niemieckim, są odpowiedzią na pytanie, czy rzeczywiście w obecnej dobie, solowe kształcenie wokalne i śpiew chóralny to dwa odległe światy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 277 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikację inicjuje artykuł prof. dr hab. Katarzyny Dondalskiej pt. „Sopran koloraturowy i jego miejsce w światowej wokalistyce XXI wieku”, który charakteryzuje ten rzadki rodzaj głosu i szereg aspektów śpiewu koloraturowego, zawiera cenną wiedzę i doświadczenia sceniczne autorki, a także historię znanych śpiewaczek koloraturowych, również polskich, oraz ich niezwykłe kariery. Kolejne trzy artykuły prof. dr hab. Moniki Fedyk-Klimaszewskiej dotyczą zarówno partii operowych, jak i pieśni. Artykuł „Technika wokalna i sztuka aktorska w partii Amneris w operze Aida Giuseppe Verdiego” stanowi wielopłaszczyznową, dogłębną analizę muzyczną, wokalną i aktorską partii Amneris na podstawie doświadczeń scenicznych i przemyśleń autorki. „Liryka wokalna Benjamina Brittena” to charakterystyka ambitnej spuścizny wokalnej wybitnego twórcy brytyjskiego, który traktował głos jak instrument i w sposób mistrzowski zestawiał go z oryginalną poezją. „Specyfika prowadzenia głosu w pieśniach kabaretowych Arnolda Schönberga (Brettl–Lieder) i Benjamina Brittena (Cabaret Songs)” to próba analizy oryginalnej literatury wokalnej pod kątem jej wykonawstwa i sposobów prowadzenia głosu. Odnajdziemy tu reminiscencje fascynującego świata kabaretu literackiego oraz wskazówki interpretacyjne. Rozważania prof. dr. hab. Jerzego Knetiga, zatytułowane „Pedagog jako osoba znacząca w nauce i karierze zawodowej śpiewaka”, zawierają problematykę kształcenia wokalnego na poziomie średniej i wyższej szkoły muzycznej oraz przybliżają cele i zadania pedagoga w ukształtowaniu przyszłego artysty śpiewaka. Autor dzieli się swoimi wieloletnimi doświadczeniami i refleksjami, pochylając się nad powinnościami pedagoga względem swojego wychowanka na płaszczyźnie wokalnej, muzycznej i wyrazowej. Znany polski chórmistrz, prof. dr hab. Krzysztof Szydzisz, w swoim artykule „Brzmienie chóralne – przypadek czy świadome działanie?”, prowadzi rozważania naukowe na temat brzmienia polskich chórów, które stają się częścią szerszej, światowej perspektywy, naśladując uniwersalny tembr znakomitych chórów profesjonalnych. Prace badawcze mają na celu wypracowanie skutecznych narzędzi w zakresie warsztatu chórmistrza i profesjonalizacji działań w zakresie pracy nad współczesnymi kompozycjami chóralnymi. W artykule dr hab. Bernadetty Grabias, zatytułowanym „Charakterystyka XIX–wiecznego belcanta w operach Gaetana Donizettiego, ujęta przez pryzmat przygotowania do realizacji ról Elżbiety Tudor z opery Maria Stuarda i Giovanny Seymour z opery Anna Bolena”, znajdziemy cenne przemyślenia polskiej mezzosopranistki i pedagoga śpiewu na temat techniki belcantowej na bazie jej własnych doświadczeń i pomysłów interpretacyjnych. Ta sama autorka w kolejnym artykule pt. „Różnorodność kreacji aktorskich w pracy śpiewaka operowego na przykładzie ról Brangeny, Suzuki, Brygitty oraz Landlady w inscenizacjach Mariusza Trelińskiego”, dzieli się doświadczeniami na temat pracy aktorskiej śpiewaka, kreowania wiarygodnych, czasem skrajnie różnych postaci scenicznych. Dr hab. Agnieszka Zwierko-Wiercioch w swoim artykule „Śpiewak jako artysta wielofunkcyjny. Krótka opowieść o drodze z lekcji śpiewu na scenę”, w felietonowej niemal formie przedstawia historię edukacji i dojścia adepta sztuki wokalnej na scenę, wielosektorowość pracy scenicznej śpiewaka, potrzebę jego uniwersalnych kompetencji, a także ogrom niezbędnych umiejętności w pracy z reżyserami i dyrygentami. W artykule dr hab. Patrycji Krzeszowskiej-Kubit zatytułowanym „Poezja jako inspiracja kompozytora w liryce wokalnej Karola Mroszczyka”, odnajdujemy rozważania naukowe na temat związków muzyki i poezji w pieśniach wieloletniego pedagoga Akademii Muzycznej w Łodzi oraz ich przełożenie na wykonawstwo. To właśnie świadomość relacji słowno-muzycznych pozwala artyście śpiewakowi na stworzenie odpowiedniej interpretacji. Dr Anna Werecka-Gryć w swoim artykule „Typy arii w twórczości G.F. Haendla”, przenosi nas do fascynującego świata opery barokowej, w którym Haendel odgrywa wiodącą rolę. Autorka w sposób niezwykle dociekliwy poddaje analizie arie Haendlowskie skupiając się na każdym najmniejszym szczególe, a także przedstawia sposoby ich interpretacji. W artykule „O technice bel canto w śpiewie operowym” Kariny Skrzeszewskiej odnajdziemy cenne przemyślenia, doświadczenia i refleksje artystki – śpiewaczki, na temat śpiewu, wokalistyki i techniki belcantowej w śpiewie operowym. Autorka w przejrzysty i komunikatywny sposób omawia belcanto na przykładzie wykonywanych ról w operach G. Donizettiego i V. Belliniego, przekazuje czytelnikom historię własnej, żmudnej drogi wokalnej, edukacji, przedstawiając sylwetkę swojego pedagoga – Mistrza, Dariusza Grabowskiego. Kolejne dwa artykuły są autorstwa Aleksandry Borkiewicz-Cłapińskiej. Pierwszy, zatytułowany „Metody pracy nad stresem w zawodzie artysty śpiewaka”, to cenne i potrzebne dla śpiewaków rozważania naukowe, zwłaszcza w dzisiejszych nerwowych czasach, na temat sposobów radzenia sobie ze stresem i jego odmianami. Odnajdziemy tu również fundamentalne wiadomości na temat aparatu głosowego, jego budowy i funkcji. Artykuł pt. „Problemy wykonawcze w partii Rozyny w operze Cyrulik sewilski Gioacchino Rossiniego”, jest analizą partii pod kątem materiału dźwiękowego, a także w aspekcie wokalnym i aktorskim. Ostatni artykuł zatytułowany „Dialog muzyki i słowa w Pieśniach Niemieckich op. 103 na sopran, klarnet i fortepian Louisa Spohra”, autorstwa Joanny Nawrot, przedstawia ciekawy przykład kameralistyki wokalnej, w której dochodzi do głosu dialog poezji i muzyki, ale również poszczególnych instrumentów: głosu sopranowego i jego eskalacji poetycko-dźwiękowej, klarnetu z solową płaszczyzną wirtuozowską i fortepianu, jako subtelnego tła harmoniczno-melodycznego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 278 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Duet fortepianowy stanowi oryginalny rodzaj praktyki wykonawczej, w którym pianistyka i kameralistyka płynnie wiążą się ze sobą. Sam termin duet fortepianowy ma znaczenie dualistyczne – może odnosić się zarówno do gatunku muzyki, napisanego dla dwóch pianistów do gry na jednym lub dwóch fortepianach, jak i do dwóch pianistów. Ta formacja kameralna pozwala pianistom wspólnie kształtować walory brzmieniowe i fakturę dzieła muzycznego oraz wydobywać emocje, których nie osiągniemy w grze solowej. Wykonawcy w duecie fortepianowym (na dwa fortepiany, bądź na cztery ręce) współpracują ze sobą na zasadzie mu- zycznego dialogu i nie jest ważnym, który z nich pełni rolę nadrzędną. Obaj pianiści na równym poziomie uczestniczą w kształtowaniu dramaturgii dzieła i jego interpretacji. Poziom złożoności problemów wykonawczych w duecie fortepianowym sprawia, że profesjonalny warsztat pianistyczny stanowi dopiero punkt wyjścia dla dalszej pracy nad praktyką wykonawczą gry zespołowej. Obserwacje i badania naukowe dowodzą, iż duet fortepianowy, podobnie jak inny zespół przeznaczony na dwóch wykonawców, wymaga od artystów wykształcenia specjalnych umiejętności, które są utożsamiane z każdą pracą w zespole. Pianista, grając w duecie fortepianowym posiada wykształcone takie cechy jak: precyzyjna gra zespołowa, podzielność uwagi i dobra analiza sytuacji, spostrzegawczość i reakcja na gest partnera, dbałość o szczegóły, doskonała komunikacja werbalna i niewerbalna, cierpliwość, zdolność aktywnego słuchania siebie i partnera, wrażliwość na barwę, podzielność uwagi, kreatywność, umiejętność wspólnego podejmowania decyzji i kształtowania narracji muzycznej w celu uzyskania zamierzonego rezultatu artystycznego. Ta forma muzykowania kameralnego bezsprzecznie rozwija świadomość pianistyczną – wymaga nie tylko pracy nad własnym aparatem wykonawczym, a także systematycznych obserwacji „muzycznego” partnera i jego podejścia do instrumentu, a następnie wspólnego treningu. Gra w duecie fortepianowym nie tylko rozwija muzycznie, ale także przekłada się na motywację, współodpowiedzialność i wspólnotę doświadczeń, spostrzeżeń, które z kolei składają się na budowanie wzajemnego zaufania, wsparcia i pozytywnych relacji międzyludzkich. Owe nabyte umiejętności nie zanikają – pozostają u wykonawcy do końca życia – przynoszą wymierne efekty w codziennych sytuacjach i w praktyce zawodowej. W Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku cyklicznie co 3 lata odbywa się Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych, którego dyrektorem artystycznym jest dr hab. Bogna Czerwińska-Szymula. W roku 2023 po raz pierwszy Festiwal został zintegrowany z międzynarodową konferencją naukową (International Conference and 4th International Piano Duo Festival), podczas której wykłady wygłosili wybitni specjaliści ze świata. Przedkładana w ręce czytelników monografia naukowa jest pokłosiem tejże międzynarodowej debaty naukowej. To próba refleksji naukowej na temat funkcjonowania formacji kameralnej, dotąd nie indagowanej w pracach środowisk artystycznych, która ma na celu podniesienie poziomu edukacji muzycznej w tym względzie, rozwój i promocję artystów muzyków zajmujących się literaturą duetu fortepianowego oraz poznanie i analizę dzieł muzycznych przeznaczonych na ten zespół. Wydanie książki było możliwe dzięki wsparciu z budżetu państwa. Wydarzenie odbyło się w ramach projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki / Doskonała Nauka” (Doskonała nauka – Wsparcie konferencji naukowych) oraz dzięki inicjatywie członków Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, która była głównym organizatorem wydarzenia. Zbiorowa monografia zatytułowana „Duet fortepianowy. Analiza | Metodyka | Praktyka” zawiera siedem odrębnych rozdziałów, które dotykają szeroko pojętej tematyki dotyczącej duetu fortepianowego. Książkę otwiera rozdział autorstwa Katarzyny Makal-Żmudy, w którym to Autorka przybliża sylwetki kompozytorów wywodzących się z artystycznego środowiska białostockiego, którzy napisali utwory przeznaczone na duet fortepianowy. W kolejnym rozdziale Anna Boczar prezentuje postać polskiego kompozytora – Romana Maciejewskiego, jako nie- tuzinkowego człowieka, artysty i zarazem filozofa oraz omawia jego kompozycje na duet fortepianowy. Kira Németh w swoich rozważaniach przedstawia własną refleksję nad transkrypcją na dwa fortepiany „Urlicht” z II Symfonii G. Mahlera w ujęciu Hermanna Behna. W rozdziale Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego znajdziemy interesującą analizę porównawczą Impromptus Fryderyka Chopina i Krzysztofa Meyera. Autor przeanalizował związek tychże dzieł Chopina z Im- promtu multicolore na dwa fortepiany Meyera w zakresie warstwy barwowej – sonorystycznej. Linda Ianchiș w swym dyskursie omawia rozwój repertuaru fortepianowego pisanego na trzy ręce, specjalnie dla pianistów Cyrila Smitha i Phyllisa Sellicka. Rozdział Anny Mikolon wprowadza czytelnika w twórczość muzyczną Zygmunta Noskowskiego (w tym w utwory fortepianowe na cztery ręce), w której obecne są inspiracje folklorem ukraińskim. Rozważania analityczne Mateusza Kawy zamykają niniejszą publikację. Autor dokonał wieloaspektowej analizy Fugi c-moll KV 426 W.A. Mozarta, przedstawiając kontekst historyczny, efekty badań nad utworem przeprowadzonych na podstawie materiałów przechowywanych w Stiftung Mozarteum Salzburg, a także prezentując mozartowskie opracowanie Fugi na kwartet smyczkowy (KV 546) oraz jej znaczenie w interpretacji fortepianowego pierwowzoru. Monografia zbiorowa stanowi kompendium wiedzy dla wszystkich zainteresowanych praktyką wykonawczą oraz twórczością muzyczną przeznaczoną na duet fortepianowy. Zawiera bezcenne informacje, w tym obserwacje koncepcyjne i teoretyczne, jak również praktyczne analizy wybranych dzieł muzycznych (Monika Karwaszewska).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 603 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 125 [Wypożyczalnia], Dublety 25 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Nuty
W koszyku
Autor
Sikorzak-Olek Anna (1956- ) Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Epizod na maskaradzie Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Stanisław i Anna Oświecimowie Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Powracające fale. Op. 9 Lutosławski Witold (1913-1994). Chantefleurs et Chantefables Lutosławski Witold (1913-1994). Koncerty. Orkiestra Lutosławski Witold (1913-1994). III Symfonia Maciejewski Roman (1910-1998). Allegro Concertante Maliszewski Witold (1873-1939). Fantazja kujawska Maliszewski Witold (1873-1939). II Symfonia Moniuszko Stanisław (1819-1872). Halka Moniuszko Stanisław (1819-1872). Hrabina Moniuszko Stanisław (1819-1872). Polonez koncertowy Moniuszko Stanisław (1819-1872). Sonety krymskie Moniuszko Stanisław (1819-1872). Straszny dwór Moss Piotr (1949- ). Bromba i muzyka Moss Piotr (1949- ). Według Memlinga Moss Piotr (1949- ). Sombres Lumières Moss Piotr (1949- ). V Symfonia "La Bizarre" Mycielski Zygmunt (1907-1987). II Symfonia Mykietyn Paweł (1971- ). Koncert podwójny Noskowski Zygmunt (1846-1909). Step, poemat symfoniczny Noskowski Zygmunt (1846-1909). III Symfonia F-dur "Od wiosny do wiosny" (1903) Noskowski Zygmunt (1846-1909). Z życia narodu. Obrazy fantazyjne na wielką orkiestrę (1901) Nowowiejski Feliks (1877-1946). Legenda Bałtyku, opera Nowowiejski Feliks (1877-1946). Znalezienie Świętego Krzyża, oratorium Nowowiejski Feliks (1877-1946). III Symfonia Paderewski Ignacy Jan (1860-1941). Manru, opera Paderewski Ignacy Jan (1860-1941). Symfonia h-moll op. 24 Palester Roman (1907-1989). V Symfonia Różycki Ludomir (1883-1953). Casanova, opera w trzech aktach op. 47 Statkowski Roman (1859-1925). Maria, opera Statkowski Roman (1859-1925). I harfa Statkowski Roman (1859-1925). II harfa Szeluto Apolinary (1884-1966). Pan Tadeusz, suita symfoniczna op. 17 Szymanowski Karol (1882-1937). Etiuda b-moll op. 4 nr 3 opr. G. Fitelberg Szymanowski Karol (1882-1937). Hagith op. 25, opera w jednym akcie Szymanowski Karol (1882-1937). I Koncert skrzypcowy Szymanowski Karol (1882-1937). Pieśń Roxany z opery "Król Roger" Szymanowski Karol (1882-1937). Stabat Mater op. 53 Szymanowski Karol (1882-1937). Uwertura Koncertowa E-dur op. 12 Turski Zbigniew (1908-1979). II Symfonia "Olimpijska" (1948) Wiechowicz Stanisław (1893-1963). List do Marc Chagalla 1961 Wieniawski Józef (1837-1912). Suite romantique op. 41 nr 1 Wiłkomirski Józef (1926-2020). Sinfonietta Żeleński Władysław (1837-1921). Goplana, opera w 3 aktach Żeleński Władysław (1837-1921). Janek, opera w 2 aktach Żeleński Władysław (1837-1921). Konrad Wallenrod, opera w 4 aktach
Forma i typ
Przynależność kulturowa
„Studia orkiestrowe dla harfy w utworach polskich kompozytorów” powstawały w marzeniach przez 45 lat mojej pracy w różnych orkiestrach. Myślałam o młodych harfistkach i harfistach, przed którymi dopiero zaczyna się ta droga. Podręcznik, który stworzyłam to subiektywny wybór dzieł z literatury symfonicznej i operowej, w których partia harfy jest trudna lub znacząca. W wielu przypadkach przedstawiam wygodniejsze zmiany pedałów lub proponuję palcowanie. Stosuję zmiany enharmoniczne i bardziej czytelny zapis. Gdy utwór wymaga zgrania się dwóch harf, jak na przykład w I Koncercie Skrzypcowym Karola Szymanowskiego, obie partie są umieszczone jednocześnie. Podręcznik zawiera też wiele kadencji, które mogą służyć podczas przesłuchań harfistów do orkiestr. To pierwsze takie kompendium z utworami polskich kompozytorów dla harfy. Stanisław Moniuszko, Feliks Nowowiejski czy Karol Szymanowski mają znaczące miejsce w tej pracy. Mam nadzieję, że „Studia orkiestrowe dla harfy w utworach polskich kompozytorów” będą również świadectwem bogactwa polskiej literatury muzycznej XIX, XX i XXI wieku. A także ważnej roli harfy w tych dziełach (Anna Sikorzak-Olek).
„Orchestral Studies for Harp in Works by Polish Composers” was created in my dreams during my 45 years of working in various orchestras. I was thinking about young harpists and harpists before whom this road has just begun. The manual I created it is a subjective selection of works from symphonic and operatic literature in which the harp part is difficult or significant. In many cases I present more comfortable pedal changes or suggest fingering. I use enharmonic changes and clearer notation. When a piece requires two harps to harmonize, such as in Karol Szymanowski’s Violin Concerto No. 1, both parts are placed simultaneously. The manual also includes many cadences that can be used when harpists audition for orchestras. This is the first such compendium of works by Polish composers for the harp. Stanislaw Moniuszko, Feliks Nowowiejski or Karol Szymanowski have a significant place in this work. I hope that 'Orchestral Studies for Harp in Works by Polish Composers’ will also be a testimony to the richness of the Polish musical literature of the 19th, 20th and 21st centuries. And also the important role of the harp in these works (Anna Sikorzak-Olek).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Part.1424 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Skrypty i Podręczniki / Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku , ISSN 0860-5750 ; 25)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Magazyn Książki 749 [Magazyn], Magazyn Książki 348 [Magazyn] (2 egz.)
Nuty
W koszyku
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Siedmioczęściowa Suita „The Allegories” to muzyczny obraz współczesności, w którym odwieczne, ważne pytania, idee, żywioły, emocje (śmierć, ogień, miłość) stykają się z rzeczywistością wirtualną, zmieniającą nasze postrzeganie życia w społeczeństwie (Like, Face to book, To be or not online, Log out). To dramatyczne zagubienie w dwóch rzeczywistościach każe na nowo postawić pytanie o to co jest realne, ważkie, ponadczasowe, a co jest tylko ułudą, kreacją, galanterią (Maciej Zakrzewski). Spis utworów: Like, Death, Face to book, Fire, To be or not online, Love, Log out.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Org.293 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 553 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Forma i typ
Czwarty tom czasopisma naukowego „Aspekty Muzyki”, kontynuującego tradycje Zeszytów Naukowych i Prac Specjalnych gdańskiej uczelni muzycznej. Rocznik naukowy, wydawany przez Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, stwarzający możliwość prezentacji wyników badań i refleksji autorom reprezentującym wszystkie dyscypliny sztuk muzycznych i nauk o muzyce, w tym zwłaszcza szeroko rozumianą teorię muzyki, muzykologię historyczną i systematyczną, kulturologię muzyczną, estetykę muzyki, a także pedagogikę muzyczną. Otwarty jest także dla przedstawicieli innych dziedzin nauk humanistycznych, podejmujących w swoich badaniach problematykę dotyczącą muzyki, zwłaszcza w ujęciach interdyscyplinarnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 554 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej